Τὸ Εἰλητάριον. «Γράψον ἃ εἶδες καὶ ἅ εἰσι» (Ἀποκ. α΄ 19).



Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2014

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΤΟΝ ΑΘΩΝΙΤΗ

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΤΟΝ ΑΘΩΝΙΤΗ 


     Ενώ είχε αρχίσει η ανέγερση «της ιερής και θείας και ψυχοσωτήριας» Λαύρας, εμφανίζεται στον Όσιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη (930–1000), η Κυρία Θεοτόκος σαν «μια γυναίκα που έλαμπε πιο πολύ κι από τον ήλιο…». Λέει σε αυτόν: «Ειρήνη σε σένα, πάτερ! Πού πηγαίνεις;». Της απαντά ο Όσιος: «Στα ενδότερα του Όρους, Κυρία μου». Η Θεοτόκος: «Και, γιατί αυτό;». Και εκείνος απαντά: «Έρχονται να για να γίνουν υποτακτικοί σ’ εμένα μερικοί από τους αδελφούς και, μη μπορώντας εγώ να τους αναπαύσω πνευματικά, φεύγω για να μη τους βλάψω». Και η Κυρία Θεοτόκος, του λέει: «Μείνε σ’ αυτόν εδώ τον τόπο και κάνε για λίγο υπομονή. Καθότι ευδόκησε ο Μονογενής μου Υιός και Θεός και εγώ σ’ αυτόν τον τόπο να προκληθεί η σωτηρία πολλών ψυχών. Κι επειδή δεν υπάρχει κανένας άλλος πρόξενος αυτού του γεγονότος εκτός από σένα, εάν γίνεις η αρχή γι’ αυτό. Μονάχα πες μου, ποιό από τα δύο θέλεις να γίνει: Εγώ να γίνω Ηγούμενος κι εσύ Οικονόμος ή το αντίθετο;». Ο Όσιος, με συντετριμμένη την καρδιά, απάντησε: «Κανένα από τα δύο δεν είμαι άξιος να γίνω· εγώ είμαι ευτελής και ανάξιος». Και η Θεοτόκος απάντησε: «Λοιπόν, άκουσε καλά· από τώρα σε προχειρίζω Ηγούμενο. Κι εγώ θα σου είμαι Οικονόμος (σε ό,τι κι αν χρειαστείς)». Έπεσε ο Όσιος και προσκύνησε την Παναγία. Και μόλις σηκώθηκε απ’ το μετάνισμά του δεν βρήκε κανέναν. Κι αφού σημείωσε τον τόπο που στεκότανε, έχτισε εκεί ευκτήριο ναό προς τιμήν της Μητέρας του Σωτήρος, στην Εικόνα της οποίας, έγραψε: «Μήτηρ Θεοῦ ἡ Οἰκονόμος». Σ’ αυτόν τον ευκτήριο οίκο μέχρι και σήμερα ακόμη, νύχτα και μέρα, άσβεστα καίνε όλο τον χρόνο κερί και κανδήλα. Και έτσι, μ’ αυτόν τον θαυμαστό τρόπο, πήρε την αρχή της η Λαύρα του Οσίου Αθανασίου, η Μεγίστη Λαύρα… 

[Παύλου Μοναχού Λαυριώτου: «Ο Όσιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης», μέρος β΄, κεφ. ιβ΄, §96, σελ. 138, Άγιον Όρος 19952.] 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου