Τὸ Εἰλητάριον. «Γράψον ἃ εἶδες καὶ ἅ εἰσι» (Ἀποκ. α΄ 19).



Κυριακή, 24 Μαΐου 2015

«ΑΥΤΗ Η ΑΓΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ: Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ…»

«ΑΥΤΗ Η ΑΓΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ:
Ο ΤΙΜΙΟΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ!…»



     Και παντού (μέσα στη Μονή του Οσίου Διονυσίου Αγίου Όρους), ο Τίμιος Πρόδρομος και Βαπτιστής του Κυρίου μας, ως «Προεξάρχων»· των τελετών, των ευχών, των προσευχών, των ωδών, των παρακλήσεων.
     Εικονίζεται με ανάστημα γιγάντιο και επιβλητικό σ’ ένα τοπίο άγονο σε πρώτο επίπεδο. Ογκώδεις βράχοι, σύμβολο μετανοίας και προέκταση άσκησης, με αιχμηρές, κοφτές τις προεξοχές και ασκητικά χρώματα ιστορούνται σε προοπτικό βάθος, εξαίροντας την ηθική δύναμη του Βαπτιστή.


     Ένα τσεκούρι «ἤδη ἐπὶ τὴν ῥίζαν» του δένδρου (Ματθ. 3:10), αναφορά ακαρπίας, επισημαίνει τον πνευματικό θάνατο του χριστιανού της σύμβασης και της επανάπαυσης. Κι επάνω στην κορυφή μιας βραχώδους απόληξης ο «πίναξ» που φέρει «τὴν ἀγγέλοις αἰδέσιμον ἱερὰν κεφαλήν», με το αίμα να χύνεται σπονδή στην αγάπη του Θεού. 
     Από τις ωμοπλάτες Του, ξεπετάγονται δύο μεγάλες φτερούγες, δίνοντας έτσι συμβολική νύξη στο βιβλικό χαρακτηρισμό του Προδρόμου ως «ἀγγέλου πρὸ προσώπου τοῦ Θεοῦ» (Μάρκ. 1:2).


     Ένας άνθρωπος μοναδικός, κατά το σώμα, το πνεύμα, την άσκηση, το υπούργημα: ο «μείζων ἐν γεννητοῖς» (Ματθ. 11:11), ο Πρώτος μετά τον Ένα· το κεφάλαιο των προφητών, η αρχή των μαρτύρων, η βάση των δικαίων, το αρχέτυπο των ασκητών, ο μυσταγωγός των Αποστόλων, ο νυμφαγωγός του Χριστού, ο εξαίρετος προστάτης των πιστών.
     Αυτή η άγρια και θεία παρουσία, ο Πρόδρομος, από τις πιο αγαπημένες μορφές της Εκκλησίας, αποτελεί για τους αγιογράφους το πιο τολμηρό ζωγραφικό θέμα: βοστρυχωτά μαλλιά, σμιχτά γένια, ενδυμασία όπως περιγράφεται στην Καινή Διαθήκη (Ματθ. 3:4· Μάρκ. 1:6). Και χείλη έντονα κόκκινα, λεπτομέρεια σημαντική του αγνού, και δυνατού και πληθωρικού αισθηματικού κόσμου του μεγάλου Προστάτη των αδικουμένων και κήρυκα της μετανοίας…


ΔΩΡΟΘΕΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ



[Δωροθέου Μοναχού:
«Το Άγιο Όρος
(Μύηση στην ιστορία του
και τη ζωή του)»,
τόμ. α΄, μέρος β΄, κεφ. VI, σελ. 304,
εκδόσεις «Τέρτιος»,
Κατερίνη, 19861.
Επιμέλεια ανάρτησης,
επιλογή θέματος και φωτογραφιών,
πληκτρολόγηση κειμένου:
π. Δαμιανός.]







Επιτρέπεται η αναδημοσίευση
των αναρτήσεων από το «Εἰλητάριον»,
αρκεί να αναφέρεται απαραίτητα
ως πηγή προέλευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου