Τὸ Εἰλητάριον. «Γράψον ἃ εἶδες καὶ ἅ εἰσι» (Ἀποκ. α΄ 19).



Τετάρτη 20 Ιουνίου 2018

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ: ΑΝΤΑΞΙΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ



Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ:
ΑΝΤΑΞΙΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ


     Απ’ όλα τα δημιουργήματα ο Θεός ακούει μόνο τον άνθρωπο· μόνο στον άνθρωπο φανερώνεται. Φιλάνθρωπος είναι ο Θεός, όπου και αν είναι, και φέρεται πάντοτε ως Θεός. Μόνον ο άνθρωπος είναι αντάξιος προσκυνητής του Θεού. Για χάρη του ανθρώπου ο Θεός μεταμορφώνεται.
     Ο Θεός για χάρη του ανθρώπου έπλασε τα πάντα· τον ουρανό με τα ουράνια σώματα που τον στολίζουν, όπως και τη γη που οι άνθρωποι καλλιεργούν για τον εαυτό τους. Εκείνοι που δεν αισθάνονται την τόσο μεγάλη πρόνοια του Θεού, είναι ανόητοι.
     Στη γη δημιουργήθηκε από τον Θεό γέννηση και θάνατος, ενώ στον ουρανό η πρόνοια και το αμετάβλητο. Και όλα έγιναν για χάρη του ανθρώπου και για τη σωτηρία του. Γιατί ο Θεός, ενώ δεν έχει ανάγκη από τίποτε, δημιούργησε για τους ανθρώπους τον ουρανό και τη γη και τα στοιχεία του κόσμου, προσπαθώντας να τους εξασφαλίσει με αυτά την απόλαυση κάθε αγαθού.
     Τα θνητά είναι κατώτερα από τα αθάνατα. Αλλά τα αθάνατα υπηρετούν τα θνητά· με άλλα λόγια, τα στοιχεία της φύσεως έγιναν για τον άνθρωπο, εξαιτίας της φιλανθρωπίας και της φυσικής αγαθότητας του Δημιουργού Θεού.
     Ο Θεός, ως αγαθός και πλουσιόδωρος, έδωσε στον άνθρωπο το δικαίωμα και την ελευθερία να κάνει το καλό ή το κακό. Του έδωσε ακόμη και γνώση για να παρατηρεί τον κόσμο και τα δημιουργήματα και να γνωρίσει Εκείνον που όλα τα δημιούργησε για χάρη του ανθρώπου.
     Στον βέβηλο όμως και ασεβή άνθρωπο, επιτρέπεται να θέλει και να μην εννοεί τον Θεό. Μπορεί δηλαδή και να απιστεί και να μην κατορθώνει να μάθει την αλήθεια και να φρονεί αντίθετα προς αυτήν. Τόση εξουσία, έχει ο άνθρωπος επάνω στο καλό και στο κακό!...

ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
(251-356)

[ Αγίου Αντωνίου
του Μεγάλου:
«Συμβουλές
για το ήθος των ανθρώπων
και την ενάρετη ζωή,
σε 170 κεφάλια»·
«Φιλοκαλία
των Ιερών Νηπτικών»,
(μετάφραση: Αντ. Γαλίτη)·
Τόμ. Α΄, σελ. 46–48,
§125, §132–133, §136.
Εκδόσεις
«Το Περιβόλι της Παναγίας»,
Θεσ/νίκη 19934.
Επιμέλεια ανάρτησης:
π. Δαμιανός. ]






Επιτρέπεται η αναδημοσίευση
των αναρτήσεων από το «Ειλητάριον»,
αρκεί να αναφέρεται απαραίτητα
ως πηγή προέλευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου